Huom! Tämä sivu on tulostettu Merikarvian kunnan verkkosivujen arkistosivuilta. Arkistosivuja ei enää ylläpidetä.
Tämä sivu on tulostettu Merikarvian kunnan internet-sivuilta (www.merikarvia.fi)



Info > Historiaa > Kauppaneuvos Antti Ahlström > Veljekset-niminen kuunari

Veljekset-niminen kuunari

Veljekset -niminen kuunari

Antti Ahlström rakensi veljensä Erkin kanssa oman laivan, kuunarin, joka sai nimekseen ”Veljekset”. Antista ja Erkistä puhuttiin ”Lankosken veljeksinä”. Kuunari rakennettiin Merikarvialla Brändössä. Se oli 150 standarttia vetävä ja lienee tullut maksamaan 6.800 ruplaa. Veljekset lähti ensimmäisen kerran puutavaralastissa Merikarvian Brändöstä Lyybekkiin tiistaina 11.5.1858. Lähdön piti tapahtua jo edellisenä perjantaina, mutta laivan kapteeni Hedman taikauskoisena ei halunnut lähteä perjantaina. Onnettomuus sitten esti matkan alkamista vielä tovin. Kuunarin iso maston noston yhteydessä eräs väkipyörä rikkoutui. Vähällä oli, ettei väkipyörä osunut Antin isän Erkin päähän.

Kuunari palasi Brändööseen takaisin jo 30.7.1858. Kuunarin lasteista mainittakoon, että vuonna 1860 kuunarissa oli lastina puutavaraa, tervaa ja potaskaa. Tervaa oli Ylikylän maakauppias Norrgårdilta 200 tynnyriä 812 ruplan arvosta ja potaskaa 36 leiviskän verran ja 36 ruplan arvosta. Puhdasta rahaa matkasta tuli 931 ruplaa. Samana vuonna Veljekset teki toisenkin matkan ja samalla tuloksella. Kolmannen matkan tulos oli jo 1.620 ruplaa. Koko vuoden 1860 voitto Veljeksestä oli 2.880 ruplaa.
Seuraavana vuonna 1861 Veljekset lähtee vesille jo huhtikuussa mukanaan lautoja 1.799 ruplan arvosta. Laudat olivat seuraavilta henkilöiltä: Otamon Heikkilältä, Johan Salolta, Juholalta, Jaakko Mikkolalta, Vanhaltatalolta, leski Mikkolalta, Kangasniemen Norrgårdilta ja Herman Starkilta.

Mukana oli myös Ahlströmin omia sahauttamia lautoja 198 ruplan arvosta. Voitto oli vain kuitenkin 386 ruplaa 39 kopeekkaa. Toinen matka tuotti jo 835 ruplaa 3 kopeekkaa. Kolmas matka tuotti sitten jo 1.998 ruplaa 91 kopeekkaa. Nyt hyvään tulokseen oli syynä se, että paluumatkalle saatiin Lyybekistä Poriin saatu lasti.

Mielenkiintoista minun tämän jutun kirjoittajan on todeta, että lautain hankkijoiden joukossa mainitaan olevan myös pastori Johan Grangvist, joka on isoisäni isä ja joka tuohon aikaan oli pappina Siikaisissa. Varsamäki ja Pitkäranta Lauttijärveltä myös mainitaan hankkijoina sekä Kahri Leväsjoelta sekä Antti Ahlströmin poikapuoli Frans Oskar Liljeblad Merikarvialta.

Veljesten matka vuonna 1862 on sikäli merkittävä, että silloin matkalla Saksaan oli mukana myös laivanisäntä Antti Ahlström: matkani Saksaan 200 ruplaa. Antti ilmeisesti halusi luoda hyviä liikesuhteita, koska hän alkoi ostaa metsiä ja syksyllä sitten hankki Saarikosken suuren tilan itselleen. Koko vuoden 1862 voitto oli yhteensä 3.603 ruplaa 58 kopeekkaa.

Antti Ahlström alkoi pitää ensimmäistä konttorikirjaa vasta säännöllisesti vuonna 1864.

Veljekset ei ollut Antti Ahlströmin ainut laiva, jota käytettiin puutavarain vientiin. Jo vuonna 1862 Ahlströmillä on paitsi ”Veljekset” kaksi muutakin laivaa viemässä puutavaraa ulkomaille, nimittäin kuunari ”Lovisa” sekä kaljaasi ”Fortuna”. Ilmeisesti osaomistajana Fortunaan oli Frans Liljeblad. Se purjehtii ensi kerran vuonna syksyllä 1861. Kuunari ”Lybeck” mainitaan myös Ahlströmin laivaluettelossa. Samoin parkki Hilma mainitaan rakennetuksi vuonna 1857 ja sen omistajina ovat mm Erkki ja Antti Ahlström. Tämä laiva oli 120jalkaa pitkä, 34jalkaa leveä ja sen syväys oli 17,5jalkaa.

Kuunari ”Veljekset” nimi osoittaa, että se oli rakennettu veljesten yhteisestä toimesta. ”Lankosken veljesten” nimellä Anttia ja hänen vanhinta veljeään Erkkiä yleisesti kutsuttiin Merikarvialla. Kuinka suuri oli Erkin osuus, ei selviä tarkoin, mutta se tiedetään että vuonna 1861 ilmaantuu ”Veljekset” kuunarin osaomistajaksi myös Antin nuorempi veli Israel Ahlström yhden neljänneksen omistajana.
Tämän osan lienee Israel ostanut Erkki veljeltään.

Tätä sivua on viimeksi muutettu 26.7.2016 klo 11:45
 Merikarvian kunta • puh. 044 724 6333 • etunimi.sukunimi@merikarvia.fi